rekguitars.com
www.rekguitars.com
reklama
Tapping oburęczny, Adam Fulara & Fool-X trio

O nasKatalogKontaktconstructionpl pickupspytania i odpowiedzi

Budowa gitary to złożony proces na który składa się wiele elementów.Takimi chyba najważniejszymi są wiedza, cierpliwość i poczucie estetyki.































W każdym razie te trzy elementy mają dać efekt w postaci instrumentu spełniającego oczekiwania konkretnego gitarzysty.


















Przed przystąpieniem do pracy należałoby wykonać projekt, który przynajmniej w ogólnym zarysie dawałby wyobrażenie jak ostatecznie istrument będzie wyglądał.







Jeśli chodzi o wiedze, to jak z doświadczenia wynika nie można wykonać dobrego instrumentu bez dobrej znajomości techniki jego wytwarzania, bez wiedzy na temat materiałów z których on powstaje i narzędzi których używamy oraz umiejętności sprawnego posługiwania się nimi.






Gitara jest instrumentem, nie licząc elementów wyposażenia, całkowicie zbudowanym z drewna. Dlatego jego jakość i sposób doboru ma fundamentalne znaczenie. O tym czy dany kawałek drewna nadaję się do budowy instrumentu (tzn. czy ma właściwości rezonansowe) decyduje szereg czynników. Najważniejszymi z nich są gęstość drewna i tzw. moduł sprężystości.



Zasadniczo w lutnictwie przyjmuje się, że drewno z którego można zbudować gitarę musi być sezonowane przez co najmniej 5 lat a na instrumenty smyczkowe tzw. klasy mistrzowskiej master class nie miej niż 20 lat. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest wilgotność drewna i wilgotność względna powietrza w warsztacie, w którym drewno się znajduje. Wilgotność drewna powinna mieścić się w granicach 6% a wilgotność względna powietrza w przedziale 40-55%.



























Warto zwrócić uwagę na sposób konstrukcji naszych gitar. Zacznijmy od szyjki. Klejenie różnych gatunków drewna nie ma za zadanie jedynie podniesienia walorów estetycznych instrumentu. Chociaż niewątpliwie taki jest tego efekt wizualny. Ten sposób konstrukcji ma zmniejszyć "pracę" drewna działając na zasadzie przeciwstawienia sobie na wzajem naprężeń powstających w szyjce na skutek odpowiedniego sklejenia elementów.


Szyjki jednoczęściowe nie zawsze dają taką możliwość będąc przez to mniej stabilnymi, powodując konieczność częstszej regulacji prętem napinającym. Przystępując do budowy szyjki zawsze warto pokusić się o pewne odstępstwa od tradycyjnego podejścia do materiałów z których są one wykonywane, co może dać bardzo ciekawe efekty brzmieniowe.






Oprócz gatunków najczęściej używanych w budowie szyjek takich jak: jawor, mahoń czy orzech,można z powodzeniem stosować inne gatunki drewna biorąc pod uwagę, rzecz jasna, brzmienie jakie chcemy uzyskać. Im twardsze drewno tym, na ogół - jak z doświadczenia wynika, "zimniejsze brzmienie" i dłuższy sustain.
Jeśli chcemy uzyskać "cieplejsze" brzmienie zastosujemy drewno bardziej miękkie o mniejszej gęstości) np. jawor zamiast np.: jesionu, buku, ovengkol czy jakiejś północnoamerykańskiej odmiany klonu. W naszych szyjkach stosujemy zasadniczo jawor, oraz doadatkowe gatunki takie jak np. jabłoń, wenge, badi, które mają właśnie za zadanie dodać szyjce stabilności (odporności na skręcanie i działanie siły napiętych strun) a przy okazji zwiększają walory estetyczne instrumentu.



Wygląd korpusu (kształt, kolory, wykończenie) to oczywiście zawsze wybór zainteresowanego gitarzysty. Klejenie z kilku elementów, w tym przepadku, w przeciwieństwie do szyjki ma raczej podkreślać aspekt wizualny choć oczywiście też ma niebagatelne znaczenie konstrukcyjne. W przypadku ciekawego rysunku drewna warto go podkreślić i pozostawić jego naturalny wygląd podkreślając go przez dobór odpowiedniego wykończenia.


© 2005 Rekguitars.com